English French German Italian Portuguese Russian Spanish
نماز سكوت | The Prayer of Silence
نوشته شده توسط نقل از : کتاب سلوک روحی (عرفان و تصوف) اثر مسعود رضا مدرسی چهاردهی– هندوستان – دهلی نو سال 2011- Arshia Publication   
چهارشنبه ، 22 مرداد 1393 ، 17:50

مقاله شماره 20

«یك قسم نماز نزد عرفاء مرسوم است كه مختص به خود آنها است و آن این است كه شخص هر وقت حالى پیدا كند (یعنى وقت معین ندارد) نیت كند و رو به قبله بایستد و هیچ به زبان نیاورد و تمام خیالِ خود را متوجه به پیش روى خود ساخته الف را مكتوب «ا» در صفحه هوا به نظر خود آورده به آن الف نظر استغراقى كند ،كه همه چیز را از خاطرش بیرون كند و محضِ توجه به آن الف باشد ،تا هر قدر كه حالش اقتضاء كند (مدت زمان موكول به اراده و حالِ خود او است).

پس به ركوع رود با سكوت ،آنگاه تصور كند دو تا لام به هم چسبیده را «لا» و مدتى به آنها نظر كند ،پس سر برداشته به سجده رود .در سجده تصور كند «ه» آخرِ كلمه الله را و در سجده دوم نیز همین طور كه در این یك ركعت در سه حالتِ قیام و ركوع و سجود اجزاء سه گانه لفظ «الله» را تصور كرده باشد .

 

پس برخیزد به ركعت دوم آن هم به همین تفصیل و بعد از سربرداشتن از سجده دوم در ركعت دوم بنشیند به تشهد با سكوت و در پیش روى خود تمامِ لفظ «الله» را نقش كرده و به آن نظر استغراقى كند تا هر قدر حالش اجازه مى ‏دهد ،پس رو به طرف راست بگرداند ،باز در طرف راست كلمه «الله» را نقش بسته شده در هوا تصور و نظر كند ، بعد رو به سمت چپ كند ،باز به لفظ «الله» نقش بسته شده مفروض در هوا نظر كند تا قدرى كه حالش وفا مى‏كند ،پس نماز تمام شد به اینكه پنج بار كه عدد حضرات خمسه[1] وجودیه  است كلمه «الله» را به چشم دل بطور فرو بردنِ امعان نظر و فكر ثاقب دیده ،معادل پنج وقت نماز .

پس به سجده رود و به زبان به هر عددى كه بخواهد بگوید :

اللهم انت مقصدى و رضاك مطلبى اللهم احى قلبى[2] .پس از سجده سر بردارد و با تمام مراقبت و حضور قلب بنشیند و مشغول این ذكر شود به عدد كبیر یعنى 1001 بار و در بیشترش مختار است انت المولى ،انت الحق ،انت الهادى ،انت الرب ،لیس الهادى الاهو[3] .

و شاید بعضى پندارند كه این نماز ختمى است كه باید براى حاجات مخصوصه بجا آورده شود ولى نه چنین است ،در كلمات عرفاء تصریحى به عنوان حاجت نیست بلكه این نماز یك عبادت مستقله خیلى مفیدى است كه هر وقت شخص ،حالِ عبادت پیدا كند جا دارد بجا آورده و خود را موفق بداند و هیچ حاجتى قصد نكند تا منافى خلوص بندگى بشود» .

لازم به ذكر است كه این نماز براى پیشرفت در تمركز در سلوك روحى مؤثر است و نیز براى تبدیل حال قبض به بسط و خلاصى از اندوه و یأس و ایجاد نشاط  روحى سودمند است و این از اثرات نماز است نه آنكه نمازگزار قصد و حاجتى این چنین مورد نظرش باشد .

براى انجام نماز سكوت مى‏بایست وضو داشت و مكانِ نماز باید پاكیزه و خلوت باشد و عكس و تصویرى در مقابل نمازگزار نباشد .

کتاب سلوک روحی

مسعود رضا مدرسی چهاردهی


[1] .حضرت ناسوت - حضرت ملكوت - حضرت جبروت - حضرت لاهوت - حضرت هاهوت .(مؤلف)

[2] .خدایا تو هستى مقصد من و رضاى توست مطلب من ،خدایا زنده كن قلب مرا .(مؤلف)

[3] .تو هستى مولا ،تو هستى حق تو هستى هدایت كننده ،تو هستى تربیت كننده ،نیست هدایت كننده‏اى جز خدا .(مؤلف)