English French German Italian Portuguese Russian Spanish
فرق تمركز ِ حاصل تمركز با سلوك روحی
نوشته شده توسط مسعود رضا مدرسی چهاردهی   
چهارشنبه ، 22 مرداد 1393 ، 18:24

شماره مقاله 28


یكی از مطالبی كه كمتر مورد توجه قرار گرفته است تمركز و محصول تمركز است . تمركز دهنده به هر چه تمركز دهد رشته ای از تمركز می آفریند محصول ِ او است كه عارف گوید :

تمركز « نتیجۀ تمركز» است حال آنكه ما در سلوك روحی یك معنا و مفهوم مجرد بی آلایشی را طلب می كنیم كه رشته و محصولی هر چند متعالی از آن پدیده مورد دریافت نيست و دست نایافتنی است لم یلد و لم یولد است لذا فرق است میان مكاتب روحی كه در سطوحی هر چند برجسته تمركز را می یابند و از ابراز سخن دربارۀ توحید ساكتند و آن مكاتبی كه صریح و روشن در توحید – بقای روح – تجرد ِ روح داد سخن داده اند .

 

نگارنده بی آنكه قصد قضاوت در مكتبی داشته باشد می پرسد :

كه اگر یك شخص انسان از نوع انسان آن هنگام كه می باید برخیزد و به نیایش پردازد سستی و رخوت وجودش را فرا گیرد دلیل است بر آنكه نیازمند تمركز و تمرین است تا از كوهپایه های فروافتاده به قله سرافراخته  تبدیل شود.

این چنین است میان انواع  ِ مكاتب روحی آن هنگام كه طلیعۀ مجرد و توحیدی از افق تمركز پرتو افكن می گردد و مكتب روحی (نوع) به ترنم و پایكوبی می پردازد پس سكوت در آن هنگام عدم قوّت باطنی آن مكتب است .

پرسش این است :

سالكان كوی دوست در اثر تمركز ،با تمركزِ حاصل از تمركز(كه همچون نقطه ای ) كه در فضا مورد اشاره است همعنان گشته و می پندارند به مركز آرمانی خود باریافته اند.

حال آنكه ممكن است نیروهای مثبت در هوا (فضا) امواج الاهیه و مقاصد معنویۀ او را دریافته وی را همچون همسفری همراهی نمایند و یاری اش كرده از وی نیز نیرو پذیرند و این دایرۀ كوچكی از دوایر وسیع تر در فضا (هوا است ) .

پس از مدتی سالك مغناطيس پديد آمده را احساس می نماید و این مغناطیس و جاذبه را ملاك و میزان نشانگر راه قرار می دهد.

آیا در این صورت سالك در هدایت خاصه بسر می برد یا نه یكی از دوایر جاذبۀ عشق كه بی شمار است و چه بسا فیض رحمانی است بر او می تابد و تو چون سالكی او را درمی یابی و دیگر خلایق هم اگر متذكر شوند به اندازۀ خود در می یابند .

سخن اینجاست :

سلوك روحی سلوك درمكتب هدایت خاصه و فیض رحیمیه است .

كمترین بندگان

مسعود رضا مدرسی چهاردهی