English French German Italian Portuguese Russian Spanish
انتظار وارد غيبی | Awaiting the Spiritual Inspiration
نوشته شده توسط حکیم عباس کیوان قزوینی نقل از : تفسیر کیوان تألیف منصورعلیشاه حاج‌ عباسعلی‌ بن اسمعیل کیوان‌ قزوینی - چاپ تهران 1350 قمری =1310ش   
سه شنبه ، 28 مرداد 1393 ، 08:58

شماره مقالات655

كافر بر ضدّ مؤمن هماره به خود مطمئن و از خود راضی است و رستگاری ها در خود می بیند و به خود وعده می دهد چنان كه گویا حالا هم در نور است با آن كه یقیناً مؤمن به هر درجه ای پست هم باشد نسبت به كافر پر نور است و كافر به هر اندازه كه خوش عمل هم باشد نسبت به مؤمن بی نوراست اما مؤمن در مقام پندار و باور نمودن نورنیست و خود را در ظلمت می بیند و همین دید علامت ایمان او و سبب نجات اوست و كافر هماره خود را رستگار و در نور می بیند و همین دید علامت تحقق كفر او و هلاكت اوست و این مطلب نیز یكی از مقاصد مهمۀ خداست كه در آیة الكرسی می خواهد ذهنی مردم سازد كه صلاح حال مؤمنین است كه خود را در ظلمات افعالی و احوالی و مألی ببینند و چشم به راه صید غیبی و قوّۀ ولایت الهیه باشند.
منتظر چشمی به هم یك چشم باز كز كدامین سو رسد صید نیاز[1]
چشم به هم یعنی خود ندیدن و خود را در تاریكی دانستن و یك چشم باز انتظار آثار قوّۀ ولایت الهیه است و امید انجاز وعد غیر مكذوب خدا داشتن علی الدّوام (از خود بریدن چشم به هم است و به خدا پیوستن چشم باز است ) و این دو كه نفی واثباتند لازمۀ حال صیادند كه باید صیاد یك چشم را ببندد تا چشم دیگر او پر قوّۀ بینش شود و اگر به هر دو چشم بنگرد علاوه بر آن كه دوبین شده ضعیف الابصار هم خواهد شد.

تفسير كيوان - سوره بقره

عباس كيوان قزوينی