English French German Italian Portuguese Russian Spanish
وهابيت در پاكستان
وهابیت و ریشه های آن
نوشته شده توسط وهابیت و ریشه های آن اثر نورالدین چهاردهی . نشر آفرینش سال 1394 تهران چاپ دوم به تصحیح و ویرایش مسعود رضا مدرسی چهاردهی   
چهارشنبه ، 26 اسفند 1394 ، 04:35

شماره مقاله 806

اخيراً رساله ‏اى به نام «يك سال در پاكستان» به قلم قاسم صافى منتشر شد و براى كسانى كه به پاكستان سفر نكرده ‏اند راهنماى مقدماتى است و در باره تصوف به بحث پرداخته، خواننده در خواهد يافت كه بيشتر اسناد گفتارش شنيداري  است.  اينك در باره جماعت وهابية  مقيم اين كشور مطالبى در مطاوى رساله ذكر كرده كه نقل مى ‏شود تا خوانندگان  دريابند و مزيد بر استحضارشان شود.

در صفحه 55 نوشته است:

گروههاى اهل سنت و تشيع از نظر فرهنگى با وهابى گرى دراين سرزمين در تضاد هستند.

اهل حديث نزديك به وهابيه‏ اند.

(اولين بار كسروى لغت «گرى» را به كار برد مانند صوفيگرى يا بهائيگرى و مرادش آن بود كه از جنبه بازارى  است و نفع مادى در بر دارد كتابهاى بهائيگرى كسروى بيشتر جنبه تاريخى دارد نه عقيدتى: چ).

در صفحه 61 نوشته است:

اهل حديث از سعوديان و وهابيان تغذيه مى ‏شوند.

در صفحه 62 گفته ‏اند : اهل حديث با سعودى اند و دليل آن پولهائى است كه سعودى خرج مى‏ كند و جامعه روحانى پاكستان روز به روز به طرف سعوديها در گرايش اند.

در صفحه 63 متذكر شدند كه:

وهابيه گويند كه پيغمبر يك بشر و با نقايص بشرى بوده و مرده است و هيچ خبر از ما و جهان امروز ندارد لذا زيارت قبرش حرام و سلام بر او جز در نماز حرام و بزرگ داشتنش نيز حرام است.

وهابيان را حنبليان جديد تلقى نمايند و روح تندروى مذهب حنبلى بخشيد.

در صفحه 65 بيان داشته ‏اند:

مكتب (ديوبندى[1] زير نفوذ شاه ولى الله محدث سنى است و آهسته آهسته متهم به وهابيان شدند).

در صفحه 69 گفته است كه فرقه پنج پيرى مايل به وهابيت هستند.

در صفحه 84 گفته ‏اند:

مهاجرين افغانى كه اهل سنت اند به عقايد وهابيان نزديك اند.

در صفحه 120 نوشته است:

بخشى از سنيان كه پيرو مكتب چشتيه ‏اند مايل به شيعه بوده و وهابيان را مايل به امويان و معاويه درك مى ‏كنند.

توضيحاً بيان مى ‏دارد كه فِرَق صوفيه در هر يك از بلاد اسلامى كه  بسر مى‏ برند دشمن سر سخت وهابيه و آشتى‏ناپذير با مكتب وهابيه مى ‏باشند.

اين نكته كه وهابيه اظهار مى‏ دارند كه مسلمانان فقط در اداى نماز مجازند به پيغمبر سلام فرستند و در غير صلات محق نمى ‏باشند عدم توجه بدين مطلب است كه  نماز به ساحت خداى تعالى است كه سلام  به  پيغمبر ص گفته مى ‏شود و نماز ستون دين بوده چگونه در غير صلات مجاز نباشد.

و اگر رسول خدا داراى نقايص بشرى بود پس حالت وى و نزول آيات قرآن چيست و در قرآن در باره پيغمبر اكرم (ص) فرموده است كه شديد القوىٰ است. اگر قرآن مورد توجه خاصه است پس چرا بدين گونه آيات توجهى نمى ‏شود و قران پيامبر را خاتم انبيا معرفى كرده است.

لازم به ذكر است كه رساله اي تحت عنوان خاطرات همفر در ايران منتشر گشت نظر به اينكه موفق به شناسايي وي نشدم از بحث درباره مندرجات آن صرف نظر مي نمايم.

نورالدین چهاردهی
بر گرفته از کتاب وهابیت و ریشه های آن نشر آفرینش سال 1394 تهران چاپ دوم به تصحیح و ویرایش مسعود رضا مدرسی چهاردهی

 

 


[1] مکتب دیوبندی نام یک جنبش اسلامی از شاخه سنی صوفی است که از هندوستان آغاز و در دوران معاصر به افغانستان ،آفریقای جنوبی و بریتانیا نیز گسترش یافته است.در اعتقاد ماتریدی«فرقه ماتریدی موسس ابومنصور ماتریدی» و در فقه حنفی هستند.