Info@razdar.com
شماره مقاله609
فريده پانزدهم از كنز ششم
در بیانِ آنكه تحصیلِ علومِ دقیقه و دقائقِ هر علمى دشواتر است از تحصیل علوم جلیه و جلیاتِ هر علمى و چنانكه دشوارتر است كامل تر نیز هست و كم تر و نایاب تر است و مهمّ تر و نافع تر است (دقائق مانندِ گنج است) .
مثلاً سه علم متعلّق به نجومِ قدیمِ مبنىِّ بر سكونِ ارض 1) نجوم یعنى شناختن ستارهها و عدد و هیأت و حركت و سعد و نحسِ آنها و چهل و هشت شكلِ مفروض از وضعِ اجتماعِ آنها كه 12 شكل آنها را بروج مى نامند و مدارِ خورشید چون رشته عِقد از آنها عبور مى كند و یا مدارِ زمین بنا بر حركتش .
2) احكام یعنى دانستنِ مدلولِ اتّصالات و نظراتِ آنها با یكدیگر و زیجات و زوائج و مدلولِ سهام و بالجمله كلّیاتِ قضایاءِ متعلقه به ما فوق الارض كه مدلولِ كائناتِ جَوّ یعنى مركّباتِ ناقصه هم داخل است .
3) استخراج یعنى تعیین مكان هر ستاره و نظرش با ستارهها و تمام وضع فلكیات در روز معین یا ماه یا سال از روىِ حسابِ حركات آنها به اختلافِ اقوال و زیجات و نتیجه گرفتن و حكم كردنِ به وقایع روز و ماه و سال كه تقویم نویسى به طرزِ قدیم بدونِ استخراج ممكن نبود پس استخراج از علوم دقیقه است و خیلى دشوارتر است از نجوم و احكام كه از علوم جلیه اند .باز از هشت فنّ طبّ فنّ صَیدَنَه كه گیاه شناسى باشد از علوم دقیقه است و دشوار است و علم موسیقى از سایر علوم ریاضى دقیق تر و دشوارتر است و جبر از حساب و هندسه دقیق تر و دشوارتر است و جغرافیاىِ دریا دشوارتر از صحرا است .
امّا دقائقِ هر علمى مثلاً فنّ تشریح كه شناختنِ اعضاءِ حیوان و افعالِ اعضاء است .پى بردن به دقائق هر عضوى دشوارتر از شناختن خود آن عضو و افعال و خواص كلیه آن عضو است و منشاءِ اختلافات هر علمى دقائق آن علم است و نیز عمل به هر علمى دشوارتر از تحصیل مسائل آن علم است مثلاً تمیز نبضها یعنى حركات شرائین در شخص حاضر و حكم به اینكه این حركت به مصداق كدام مفهوم است و بالجمله تطبیق مصادیق جزئیه شخصیه به مفاهیم كلیه و خطا نكردن خیلى دشوارتر از تحقیقِ مفاهیم است .
بسائط نبض كه قرب 200 است و مركّباتش كه چندین هزار است آسان است امّا تمیزِ نبضِ یك بچه و یك پیر كه داخل در كدامِ عنوانِ نبض است دشوارتر است و معالجه دشوارتر از علم طبّ است و معالجه بیمارىِ مزاجى دشوارتر از معالجه اطراف است و در علم فقه به هر دینى جوابِ استفتاء نوشتن كه (اِفتاء) نامند و مُتصَدّىِ آن را مفتى دشوارتر از تحقیقِ مطالبِ فقه است در درس و در تصنیف .
و نیز در میان 3 فنِّ حكمتِ عملیه فنِّ اخلاق دشوارتر از فنِّ تدبیر منزل و فنِّ سیاستِ مُدُن ؛باز عمل كردن به علم اخلاق و تبدیلِ خُلق بد را به خوب به فكر و ریاضت خیلى دشوارتر از علمِ اخلاق است و در شرعِ اسلام آن را جهادِ اَكبَر نامند و جنگ را جهاد اَصغَر و اكنون كه سنه 1348 هجرى قمرى و ماه پنجم از 1308 شمسى است و مطابق با اوت ،در فَلَسطین و بیت المقدّس ،جنگ دیانتى بزرگ عمومى كه دنیا به خود وعده مى داد شروع شده ،ابتداء از كلیمیان شده كه اعظم و اقدمِ ادیانِ[1] حاضره دنیا مى باشند و هیجده قرن است كه ذلیل مطلق بودند و زمامدارى مقتدر از خود نداشتند و در هر مملكت كه بودند باجگذارِ زمامدارِ آنجا بودند و اكنون به سببِ بوىِ آزادىِ دین كه به مشامِ دنیا مى خورد و چند روزه زمامدارىِ (لنین) در روسیه كه گویند از یهود بود پنداشته اند كلیمیان كه هنگام نهضت و قیامِ آنها رسیده و شبِ ذلّتِ آنها بدل به روزِ عزّت گشته و خوابشان بس شده ،حالا دیگر وقتِ خواب مسیحى و محمّدى آمده ،لذا ناگهان خروج كرده بر مسلمینِ (فَلَسطین) تاخته و فتكِ فطیعِ[2] بى رحمانه اى راه انداخته اند و ابقاء بر زنها و بچه ها نیز نمى كنند و خانه ها را آتش مى زنند و در شهرها و بیابانها هر كه را بینند بى پروا و بى استثناء مى كشند و مسلمینِ هند و آمریكا عازمِ دفاع و رفتنِ به شامات شده اند و مسیحیان نیز با مسلمین متّفق شده مشغولِ دفاعَند و اشتعالِ نائره جنگ روز افزون است و حقیقتِ امر باطنى گُم و معمّا است و این جنگ طول خواهد كشید امّا نه به قدر جنگ بینالمِلَل كه در همین نزدیكى واقع شد و هفت سال طول كشید به نامِ دولت ،ولى این جنگ به همه جا سرایت مى كند به نامِ دین و سه ماه خیلى شدید و عالم گیر خواهد شد و عاقبتِ خیلى روشنِ فرح بخشى براىِ عقلاء و دانشمندان كُره عموماً خواهد داشت كه از ذلّتِ اسیرىِ در دستِ نادانان كه اكنون دارند برآیند و نوبتِ حكومت به عقل رسد و تا كنون جهل حكومت داشته (گوینده زبان امید است نه یقین) و نهضتى براىِ روحِ دین خواهد بود و خیلى از انتظارها برآورده خواهد شد نه بر مرامِ منتظرین بلكه اَعلى و اَجَلِّ از آن و در میانِ صورت هاىِ ادیان كه امروز چهره نما هستند به نفعِ مسیحى خواهد تمام شد و براىِ یهود ،سودى نخواهد نمود و بازارِ مسندنشینانِ ادیان و شعبه هاىِ مختلفه آنها بى رونق خواهد شد بلكه به كلّى خائب و بى عنوان خواهند گشت و عالَم روىِ دیگرى به اهلش نشان خواهد داد و خدا جلوه اى از نو خواهد نمود و خداجویانِ حقیقى به مراد خواهند رسید و آفتاب روشن تر از این كه حالا هست خواهد شد و علومِ رُوحیه رایج و رومانها و موهومات كاسد و بى قدر مى شوند (مَحوالموهوم و صحوالمعلوم) .
[1] . هشت جنگ بزرگ صلیبى كه مهمّترین جنگهاى دنیا بود هم از فلسطین شروع شد تا 200 سال و كسرى عمر یافت و 4 ملیون بشر را بىعمر نمود . (كیوان)
[2] . كشتار ناگهانى
فريده پانزدهم از كنز ششم
در بیانِ آنكه تحصیلِ علومِ دقیقه و دقائقِ هر علمى دشواتر است از تحصیل علوم جلیه و جلیاتِ هر علمى و چنانكه دشوارتر است كامل تر نیز هست و كم تر و نایاب تر است و مهمّ تر و نافع تر است (دقائق مانندِ گنج است) .
مثلاً سه علم متعلّق به نجومِ قدیمِ مبنىِّ بر سكونِ ارض 1) نجوم یعنى شناختن ستارهها و عدد و هیأت و حركت و سعد و نحسِ آنها و چهل و هشت شكلِ مفروض از وضعِ اجتماعِ آنها كه 12 شكل آنها را بروج مى نامند و مدارِ خورشید چون رشته عِقد از آنها عبور مى كند و یا مدارِ زمین بنا بر حركتش .
2) احكام یعنى دانستنِ مدلولِ اتّصالات و نظراتِ آنها با یكدیگر و زیجات و زوائج و مدلولِ سهام و بالجمله كلّیاتِ قضایاءِ متعلقه به ما فوق الارض كه مدلولِ كائناتِ جَوّ یعنى مركّباتِ ناقصه هم داخل است .
3) استخراج یعنى تعیین مكان هر ستاره و نظرش با ستارهها و تمام وضع فلكیات در روز معین یا ماه یا سال از روىِ حسابِ حركات آنها به اختلافِ اقوال و زیجات و نتیجه گرفتن و حكم كردنِ به وقایع روز و ماه و سال كه تقویم نویسى به طرزِ قدیم بدونِ استخراج ممكن نبود پس استخراج از علوم دقیقه است و خیلى دشوارتر است از نجوم و احكام كه از علوم جلیه اند .باز از هشت فنّ طبّ فنّ صَیدَنَه كه گیاه شناسى باشد از علوم دقیقه است و دشوار است و علم موسیقى از سایر علوم ریاضى دقیق تر و دشوارتر است و جبر از حساب و هندسه دقیق تر و دشوارتر است و جغرافیاىِ دریا دشوارتر از صحرا است .
امّا دقائقِ هر علمى مثلاً فنّ تشریح كه شناختنِ اعضاءِ حیوان و افعالِ اعضاء است .پى بردن به دقائق هر عضوى دشوارتر از شناختن خود آن عضو و افعال و خواص كلیه آن عضو است و منشاءِ اختلافات هر علمى دقائق آن علم است و نیز عمل به هر علمى دشوارتر از تحصیل مسائل آن علم است مثلاً تمیز نبضها یعنى حركات شرائین در شخص حاضر و حكم به اینكه این حركت به مصداق كدام مفهوم است و بالجمله تطبیق مصادیق جزئیه شخصیه به مفاهیم كلیه و خطا نكردن خیلى دشوارتر از تحقیقِ مفاهیم است .
بسائط نبض كه قرب 200 است و مركّباتش كه چندین هزار است آسان است امّا تمیزِ نبضِ یك بچه و یك پیر كه داخل در كدامِ عنوانِ نبض است دشوارتر است و معالجه دشوارتر از علم طبّ است و معالجه بیمارىِ مزاجى دشوارتر از معالجه اطراف است و در علم فقه به هر دینى جوابِ استفتاء نوشتن كه (اِفتاء) نامند و مُتصَدّىِ آن را مفتى دشوارتر از تحقیقِ مطالبِ فقه است در درس و در تصنیف .
و نیز در میان 3 فنِّ حكمتِ عملیه فنِّ اخلاق دشوارتر از فنِّ تدبیر منزل و فنِّ سیاستِ مُدُن ؛باز عمل كردن به علم اخلاق و تبدیلِ خُلق بد را به خوب به فكر و ریاضت خیلى دشوارتر از علمِ اخلاق است و در شرعِ اسلام آن را جهادِ اَكبَر نامند و جنگ را جهاد اَصغَر و اكنون كه سنه 1348 هجرى قمرى و ماه پنجم از 1308 شمسى است و مطابق با اوت ،در فَلَسطین و بیت المقدّس ،جنگ دیانتى بزرگ عمومى كه دنیا به خود وعده مى داد شروع شده ،ابتداء از كلیمیان شده كه اعظم و اقدمِ ادیانِ[1] حاضره دنیا مى باشند و هیجده قرن است كه ذلیل مطلق بودند و زمامدارى مقتدر از خود نداشتند و در هر مملكت كه بودند باجگذارِ زمامدارِ آنجا بودند و اكنون به سببِ بوىِ آزادىِ دین كه به مشامِ دنیا مى خورد و چند روزه زمامدارىِ (لنین) در روسیه كه گویند از یهود بود پنداشته اند كلیمیان كه هنگام نهضت و قیامِ آنها رسیده و شبِ ذلّتِ آنها بدل به روزِ عزّت گشته و خوابشان بس شده ،حالا دیگر وقتِ خواب مسیحى و محمّدى آمده ،لذا ناگهان خروج كرده بر مسلمینِ (فَلَسطین) تاخته و فتكِ فطیعِ[2] بى رحمانه اى راه انداخته اند و ابقاء بر زنها و بچه ها نیز نمى كنند و خانه ها را آتش مى زنند و در شهرها و بیابانها هر كه را بینند بى پروا و بى استثناء مى كشند و مسلمینِ هند و آمریكا عازمِ دفاع و رفتنِ به شامات شده اند و مسیحیان نیز با مسلمین متّفق شده مشغولِ دفاعَند و اشتعالِ نائره جنگ روز افزون است و حقیقتِ امر باطنى گُم و معمّا است و این جنگ طول خواهد كشید امّا نه به قدر جنگ بینالمِلَل كه در همین نزدیكى واقع شد و هفت سال طول كشید به نامِ دولت ،ولى این جنگ به همه جا سرایت مى كند به نامِ دین و سه ماه خیلى شدید و عالم گیر خواهد شد و عاقبتِ خیلى روشنِ فرح بخشى براىِ عقلاء و دانشمندان كُره عموماً خواهد داشت كه از ذلّتِ اسیرىِ در دستِ نادانان كه اكنون دارند برآیند و نوبتِ حكومت به عقل رسد و تا كنون جهل حكومت داشته (گوینده زبان امید است نه یقین) و نهضتى براىِ روحِ دین خواهد بود و خیلى از انتظارها برآورده خواهد شد نه بر مرامِ منتظرین بلكه اَعلى و اَجَلِّ از آن و در میانِ صورت هاىِ ادیان كه امروز چهره نما هستند به نفعِ مسیحى خواهد تمام شد و براىِ یهود ،سودى نخواهد نمود و بازارِ مسندنشینانِ ادیان و شعبه هاىِ مختلفه آنها بى رونق خواهد شد بلكه به كلّى خائب و بى عنوان خواهند گشت و عالَم روىِ دیگرى به اهلش نشان خواهد داد و خدا جلوه اى از نو خواهد نمود و خداجویانِ حقیقى به مراد خواهند رسید و آفتاب روشن تر از این كه حالا هست خواهد شد و علومِ رُوحیه رایج و رومانها و موهومات كاسد و بى قدر مى شوند (مَحوالموهوم و صحوالمعلوم) .
[1] . هشت جنگ بزرگ صلیبى كه مهمّترین جنگهاى دنیا بود هم از فلسطین شروع شد تا 200 سال و كسرى عمر یافت و 4 ملیون بشر را بىعمر نمود . (كیوان)
[2] . كشتار ناگهانى