Info@razdar.com
شماره مقاله 192
رباعى هفتم
از من بَرِ مصطفى رسانيد سلام
وانگاه بگوئيد به اعزاز تمام
كاى سيّد هاشمى چرا دوغ ترش
در شرع حلالست و مى ناب حرام
مراد دوغ فاسد شده است نه آن مقدار گازى كه مزيد طعم و خاصيت دوغ است ،و همچنين كس نگويد كه دوغ من ترش است ، يعنى كسى عيب متاعش را اقرار نمى كند .دوغ آن ماستى است كه كرهاش را كه جان آنست گرفته باشند آنگاه اگر زود آن را به كيسه انداخته آبش را خارج و خودش را خشكانده كشك سازند احياء شده و ابقاء و آن آب را هم بجوشانند و عصاره نمايند و قارا قرود نامند كه خيلى مفيد است و اگر اينكارها را نكنند آن دوغ مى ماند و فاسد مى شود و منفورِ طباع مى گردد و در ئيلات خيلى بى قدر و دور ريختنى است پس اينجا مراد هر بى قدر منفورى است كه شرعاً پاك و حلال باشد و مقابلش از همه جهت مى ناب است (خالص زلال) يا آنكه يك كوزه خالى سربسته اى ميانِ خم مى اندازند تا از ترشح پر شود كه لذيذتر و مرغوبترين اقسامِ مى است امّا شرعاً حرامست بالأجماع و نجس هم هست على المشهور والأَقوى طهارتهُ.
رباعیات خیام
عباس کیوان قزوینی