Info@razdar.com
شماره مقاله 278
290 .اى از حرم ذات تو عقل آگه نى
وز معصيت و طاعت ما مستغنى
مستم ز گناه و وز رجاء هشيارم
اميد به رحمت (ز رحمت) تو دارم يعنى
حَرَم جاى محترم پنهانيست كه همه كس بدانجا راه نتواند يافت و اگر هم تواند راهش ندهند،پس تعبير از ذات كبرياء به حرم براى آنست كه ذات
در باطن صفات و صفات در باطنِ افعال و آثار افتاده يعنى منشأ و مبدء و موجِد افعال صفاتند و مبدء صفات ذات است ،پس صفت پرده ذات است
و فعل پرده صفت از طرف ظاهر كه ظاهر بين صفت را نمى بيند مگر آنكه مى داند كه پشت اين پرده صفتى هست كه منشأ اين فعل شده و اگر
فكر را فرو برد مى داند كه صفت هم پرده ايست كه پشتش ذات است كه مبدء و موجدِ صفت است و ديگر پرده چيز ديگر نيست و خودش اصل
مقصود از پرده ها است و هر پردهاى مقدمه است و كاشف است از اهمّيت و عظمت پشت پرده ،و هر پشت پرده را حرم بايد ناميد حالا همه اشياء
آثار و افعال خدايند و دليلند بر آنكه هنوز در غيب و باطن صفات ذاتى هست كه مبدءِ صفات و افعال است و آن ناپيدا است.
***
نویسنده: عباس كيوان قزويني
رباعیات خیام