Info@razdar.com
شماره مقاله 370
45 . در صومعه و مدرسه و دير و كنشت
ترسنده دوزخند و جوياى بهشت
وانكس كه ز اسرار خدا باخبر است
زين تخم در اندرون دل هيچ نكشت
مراد خوبان و بدان در انظار مسلمانان است كه اهل صومعه (مسجد)و مدرسه (محل عبادت و علم)را خوب مى دانند و اهل دير نصارى و كنشت گبران را بد ،ولى چنين نيست مناط ترس دوزخ و جويائى بهشت و اين صفت در همه پيدا مى شود منحصر به مسلمان نيست و هنوز اين صفت هم نشانه نادانى اسرار قضا و قدر است كه پندارند ترس آنها مغيّر تقدير و سرنوشت است و كارها به اختيار است و هر كه عنوان تأثير را فوق عنوان اختيار بشر بداند تخم بيم و اميد را به عنوان مؤثرى در دل خود نمى كارد و كار را بيرون از اختيار مىداند، كاشتن كنايه از اختيار است والّا بيم عذاب و خواهش در هر دلى قهراً هست نمى توان بيرون كرد و با خبران از اسرار خدا هم بدون بيم و اميد نيستند اما مى دانند كه بيم و اميد آنها تغيير واقع و مقدّر را نمى دهد.
پس غرض خيام ابطال دو خيال است يكى انحصار بيم و اميد به صومعه نشينان دوم مؤثر بودن بيم و اميد در تغيير مقدّرات هر كسى ،و چون با خبر از اسرار خدا در عين داشتن مؤثر نمى داند پس گويا ندارد و اين تخم را در دلش نكاشته تا سبز شود يا نشود (اثر بكند يا نكند).
***
نویسنده: عباس كيوان قزويني
رباعیات خیام