Info@razdar.com
شماره مقاله759
افعال ثلاثه نماز كه قیام و انحناء و وقوع باشد اشاره به احوال سه طبقه از مردم است:
بعضى بلكه اكثر چنان رعنا و خودپسند و به خود نازند كه گویا هماره ایستاده و سربلندند.
و بعضى نادر بلاندر چنان افتاده و از خود مأیوس و فانى فى اللّه اند كه نه خود را مىبینند و نه غیر خود را، پس اینها هماره در سجودند.حال سجده،ندیدن چیزى است و سركندگى و فرو افتادگى است.
و بعض متوسّط الحال والعقیده به منزله راكع اند[10] كه گاهى به فكر خدایند و گاهى غافل و به خلق مشغول و نیز در عین به خود مشغولى منكر خدا نیستند، و در عین نظر به خدا ناظر به خلق و به خود هم هستند.
طبقه اوّلى كه اكثر مردمند برخلاف دیانتند و همه مردم اوّلاً همان طورند تا آنكه كمكم به قوّه دین و اعمال فكر حال خدابینى پیدا كنند.و لذا اوّلِ افعال نماز،قیام است؛بعد ركوع یعنى متدرّجاً باید رو به خدا رفت و بعد حال سجود است و سجده آخرِ كار است كه ركعت نماز در سجده ختم است.و اگر امرار[11] نماز را بخواهد باید دوباره برخیزد و به حال قیام رسد و كار را از سر بگیرد.
کتاب اختلافیه
عباس کیوان قزوینی
——————————
[10] . راكع = ركوع كننده.
[11] . امرار = استمرار،توالى.