Info@razdar.com
شماره مقاله 613
فريده 20
نسبتِ معقولِ ثانى به معقولِ اوّل در صفحه ذهن همان نسبتِ عَرَض است در صفحه خارج به جوهر و نیز نسبتِ معقولِ ثالث به معقولِ ثانى همین است و نیز معقولِ رابع به ثالث و هكذا هر چه توان تصوّر نمود و دامنه وَهم را كه مفهوم نامند وسعت داد و همه عوالِم وجودیه و مراتب نسبت به حقیقت وجود وَهم است و متوهِّم خود حقیقت است كه همه این وجود نماها اَوهامِ اویند و چون او ترك توهّم نماید همه نابود مى شوند و همین نمود عاریه نیز از آنها سلب مى شود و البتّه یك وقتى چنین خواهد شد و این است فناء عوالم.
میوه زندگانی
عباس کیوان قزوینی